Døjer du med søvnløshed?

Døjer du med søvnløshed? Måske vores tips kan hjælpe dig

Dårlig søvn og søvnløshed er virkelig ikke noget, man skal spøge med. På sigt kan konsekvenserne af dårlig søvn og søvnløshed nemlig være rigtig, rigtig store og alvorlige. Derfor appellerer vi da også til alle og enhver om, at de skal forsøge at forbedre deres søvn, hvis den ikke er optimal. I artiklen her giver 3 tips til, hvordan søvnløshed kan bekæmpes.

Langt de fleste mennesker har haft perioder med dårlig søvn. Det gælder sikkert også for dig. Derfor ved du sandsynligvis også godt, hvad der sker, når kvaliteten af din søvn ikke er optimal.

Du ved, at et par af konsekvenserne er, at du bliver uoplagt, dvask, mere temperaments fuld og mindre kreativ. 

Døjer man med dårlig søvn over en længere periode, bliver konsekvenserne endnu mere alvorlige end ovenstående, hvorfor søvnløshed virkelig ikke er noget, man skal spøge med.

Hvis du kæmper med dårlig søvn lige nu, så anbefaler vi, at du forsøger dig med et eller flere af nedenstående tips. 

Disse tips har nemlig i mange henseender vist sig at være ret så effektive i forhold til at komme søvnløshed og dårlig søvn til livs. 

Skab perfekte rammer

Det siger næsten sig selv, at desto bedre søvnforholdene er i dit soveværelse, jo bedre vil din søvn blive. 

Derfor er et godt råd, at du kaster et kritisk blik på dine forhold i soveværelset og overvejer, om disse kan forbedres?

Vil det hjælpe med en ny pude? Har du mørklægningsgardiner? Er din seng god nok? Er temperaturen, som den skal være? Er din dyne optimal?

Og apropos dynen… Har du prøvet en tyngdedyne? 

Der findes nemlig en del tyngdedyner til voksne, og mange af disse har vist sig at være yderst effektive i forhold til at forbedre søvnkvaliteten samt at mindske kroppens stressniveau. 

Skriv dagbog inden sengetid

Hvis du døjer med tankemylder, og dette holder dig vågen mange timer hver aften, anbefaler vi, at du prøver at skrive dagbog inden sengetid.

Ved at skrive dagbog vil du bearbejde dine tanker og spekulationer, og dette vil muligvis føre til øget ro i dit hoved, når du skal sove, hvilket selvsagt er en stor fordel i forhold, hvor let du falder i søvn.

Undgå digitale skærme mindst en time inden sengetid

Rigtig mange digitale skærme udsender et blåligt lys, som fungerer opkvikkende. 

Hjernen forbinder nemlig dette blålige lys med lyset i dagtimerne, hvorfor du risikerer ikke at blive ramt af en naturlig form for træthed, sæt du lader dine øjne eksponeres for dette lys.

Døjer du med manglende træthed om aftenen, plejer et effektivt redskab derfor at være at undgå at kigge på skærme i mindst en time inden sengetid. 

Med andre ord betyder det, at du bør undgå at benytte dit fjernsyn, din telefon samt din computer mindst en time inden sengetid, hvilket desværre er en svær opgave for rigtig mange.

Er det en udfordring for dig, er vores bedste råd, at du forsøger at forsvinde ind i en god bog. Finder du en bog, der fanger dig, glemmer du nemlig hurtigt alt om Messenger, streaming-TV og så videre. 

Scroll til toppen