Hvorfor er det så svært at tabe sig?

Hvorfor er det så svært at tabe sig?
At smide de overflødige kilo er ikke let, og skulle det endelig lykkes, kan det også være svært at undgå, at de vender tilbage, men hvorfor skal den slags være så svært? Det kommer vi ind på i denne artikel.

Rigtig mange af os har på et tidspunkt i livet haft et ønske om at tabe et par overflødige kilo. Dette ønske har i manges tilfælde ført til mere motion og sundere kost. Det er nemlig det, der skal til, hvis man vil tabe sig, men for fa’en, hvor kan det altså være svært at holde sig i skindet, når slikskålen indfinder sig på stuebordet. 

Sigmund Freuds personlighedsmodel med overjeg’et, jeg’et og id’et forklarer meget godt hvorfor. 

Hvis din Freud-viden befinder sig lidt langt tilbage i hjernekammeret, kommer der lige en kort genopfrisker af de tre dele i personlighedsmodellen herunder.

Overjeg’et: Her befinder fornuften, samvittigheden og lignende sig. Det er i overjeg’et, at vores moralske kompas hører til. Har man et stærkt overjeg, lever man formentlig et ærefuldt liv, hvor man sjældent – i hvert fald ikke tilsigtet – fornærmer andre eller bryder normerne. Når man vil tabe sig, er et stærkt overjeg altafgørende. 

Jeg’et: Jeg’et befinder sig mellem overjeg’et og id’et og refererer til den person, som praktisk talt vi er. Vi er nemlig et kompromis mellem anvisninger fra over’jeget og id’et. Desto mere vores jeg lever efter over’jegets anvisninger, jo mere fornuftigt et liv lever vi. Lader vi id’et diktere de fleste af vores handlinger, lever vi som den lystfulde type, der ofte lader sig friste.

Id’et: I id’et befinder vores lyster og drifter sig. Når vi får lyst til søde sager, er det id’et, der råber op, og hvis id’et er stærkere end overjeg’et, der minder os om, at det ikke går, hvis vi vil tabe os, går der ikke lang tid, før vi gumler på en mars-bar.

4 yderligere årsager

Vores drifter og lyster bærer altså en stor del af skylden for, at det er svært at tabe sig, og det skyldes, at vi mennesker som regel mest har lyst til det ufornuftige. 

Det er de færreste af os, der – helt opkogte i hovedet af begær – tømmer frugtskålen derhjemme, efter vi har gjort hele huset rent, fordi vi bare ikke kunne modsætte os vores rengøringsliderlighed.

Herunder følger 4 yderligere årsager til og forklaringer på, hvorfor det er svært at tabe sig. 

Undervudering af kalorieindtag

Når man skal tabe sig, handler det dybest set om at forbrænde flere kalorier, end man indtager. Noget, der går galt for mange, er, at de undervurderer, hvor mange kalorier de indtager. 

En løsning kan være at veje sin mad nøje og hver dag føre regnskab over, hvor mange kalorier man cirka indtager.

Overvurdering af hvor meget man forbrænder

Mange af os tror, at vi forbrænder mere end vi rent faktisk gør. Gør man sig forkerte antagelser omkring sin kalorieforbrænding, er der risiko for, at man tillader sig at indtage flere kalorier end hensigtsmæssigt.

Hvis du vil tabe dig, bør du føre regnskab over, hvor meget du rører dig i løbet af en dag. Ligeledes bør du sætte dig ind i, hvor mange kalorier du forbrænder i forbindelse med forskellige fysiske aktiviteter.

Dårlig timing af måltider

Det er meget vigtigt, at ens blodsukker forbliver stabilt over en hel dag. Dette vil kunne lade sig gøre med faste og fornuftige kostvaner.

Vores råd er, at du som udgangspunkt har tre store måltider i løbet af en dag – nemlig morgen, middag og aften. Derudover må du gerne spise mellemmåltider, så længe det, du spiser, er sundt. Det sunde islæt bør i øvrigt også kendetegne dine tre hovedmåltider.

Der bør i øvrigt aldrig gå mere end fem timer mellem dine hovedmåltiderne. Eller mellem aftensmad og morgenmad må der naturligvis gerne gå mere.

For lidt søvn

Skal man fungere som menneske, er det vigtigt, at man får tilstrækkeligt med søvn. Sover man dårligt, påvirkes humøret og psyken rigtig meget. Det er dog ikke de eneste to ting, der påvirkes – også ens fysik lider under for lidt søvn.

Får du ikke søvn nok, risikerer du et højere niveau af hormonerne ghrelin og kortisol i kroppen. For højt niveau af disse hormoner kan føre til vægtstigning. Derfor vil for lidt søvn kunne underminere alle dine andre fine tiltag, du har foretaget med henblik på at tabe dig.

Det er derfor meget vigtigt at passe sengetiderne, hvis du vil tabe dig. 

Redaktionen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *