Black Friday – Årets største shoppingdag

Black Friday – Årets største shoppingdag
Black Friday er kommet for at blive – det vidner de mange reklamer og den store interesse fra befolkningen om. Er du nysgerrig på traditionens oprindelse, kan du her i artiklen få et nærmere kig på den store shoppingdag, som har sit udspring i USA.

Fredagen efter Thanksgiving kaldes for Black Friday. Thanksgiving er dog ikke noget, som vi fejrer i Danmark (endnu…), så der husker vi i stedet på, at det hele løber af stablen den sidste fredag i november måned.

Under Black Friday bliver der spenderet for millioner af kroner, når fysiske butikker og webshops tilbyder lukrative rabatter og tilbud til de købeglade kunder.

For butikkerne markerer Black Friday starten på julehandlen og mange forbrugere vælger da også at benytte de gode tilbud til at spare penge på julegaverne, som jo alligevel skal købes før eller siden.

Black Friday har siden 2005 været den absolut travleste indkøbsdag i USA. På Black Friday i 2013 valgte 141 mio. amerikanere at benytte et eller flere af de mange tilbud. På dagen blev der brugt imponerende 57,4 mia. dollars.

Her kommer navnet fra

Navnet ’Black Friday’ stammer fra Philadelphia, hvor enorme mængder af mennesker befandt sig på vejene efter Thanksgiving. Der var således ’sort af mennesker’ på en fredag, hvilket faktisk er forklaringen på navnet. Du havde måske håbet på lidt mere, men så simpel er forklaringen altså.

Sidenhen har detailbranchen taget ordet til sig, da ’Black Friday’ for dem markerede dagen, hvor de røde tal på bundlinjen blev sorte.

Black Friday i DK

Medmindre du har levet under en sten uden mobildækning, har du med sikkerhed bemærket, at Black Friday er blevet importeret fra USA til os herhjemme. Hundredvis af reklamer for Black Friday toner frem på mobil-, computer- og fjernsynsskærme så snart vi nærmer os november.

Black Friday så første gang dagens lys i Danmark, da en række webshops valgte at prøve kræfter med formatet. Det var tilsyneladende en succes, for året efter fulgte også flere fysiske butikker trop, ligesom endnu flere digitale butikker lokkede kunder med ekstra særlige tilbyd på den sidste fredag i november.

4,5 millioner dankorttransaktioner blev registreret på Black Friday i 2014, hvilket på daværende tidspunkt var rekord for transaktioner på én dag. I 2017 var antallet af transaktioner steget med en 1,2 millioner.

Ikke alle er begejstrede

Som det ofte er tilfældet med importerede mærkedage fra USA, er det langt fra alle, som er begejstrede. De miljøbevidste kritikere pointerer, at dagen opfordrer til et unødigt stort forbrug, hvilket belaster vores planet og klima. Andre er blot utilfredse med tilbuddene, som i deres øjne ikke helt kan måle sig med de vilde Black Friday tilbud, som de kender fra USA.

Redaktionen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *