Sådan får du en flad mave

Sådan får du en flad mave
Sommeren nærmer sig, og med denne følger bikinisæsonen. Til den tid vil du gerne være i skarp sommerform og have den flotte flade mave, som alle dem, du følger på Instagram, har. Medmindre du er rund som et traktorhjul kan dette heldigvis lade sig gøre, hvis bare du er ihærdig og arbejdsom. I denne artikel lærer vi dig hvordan. 

Vi vil indlede denne artikel med at sige noget, du måske allerede ved, nemlig at det er svært at tabe sig! Det kræver selvdisciplin, og at man tillægger sig nye, sunde vaner. Er du indforstået med dette og villig til at give det en skalle, kan vi dog glæde dig med, at det kan lade sig gøre for langt de fleste at få den figur, som de ønsker sig.  

Hvis du ønsker en flot flad mave, er der fire overordnende ting, som du skal have styr på. Den ene er din kost, den anden er dit mentale helbred, den tredje er dit fysiske helbred, mens den sidste del vedrører din træning. Lad os starte med at beskæftige os med, hvad du kan gøre i forhold til kosten. 

Hvad skal du spise?

Det overrasker dig nok ikke, at din kost er vigtig, hvis du gerne vil tabe dig. Herunder følger der i punktform et par tips til, hvad du bør spise, og hvad du bør holde dig fra, hvis du gerne vil have en lækker flad mave:

  • Giv den gas med proteinkilder. Det være sig blandt andet æg, fisk, kylling, kalkun, hytteost og skyr
  • Undgå produkter med stivelse. Det være sig blandt andet lys pasta, lyse ris, kartofler og lyst brød
  • Undgå for meget sukker
  • Giv den gas med grøntsager. Spis gerne op imod 1 kg grøntsager dagligt
  • Undgå fede mælkeprodukter
  • Undgå slik og søde sager
  • Drik masser af vand. 

Dit mentale helbred skal være i orden 

Der er en række psykiske sygdomme, der modarbejder ens ønske om at blive fit og slank. Stress eksempelvis øger ens appetit og tendens til at deponere fedt på maven. Er du ikke mentalt i balance, får du derfor svært ved at smide alt det mavefedt, du ønsker.

Da vi ikke er læger her på Onlywomen, vil vi slet, slet ikke begynde at kaste os ud i at vejlede dig om, hvad du skal gøre, hvis du lider af stress. Ét råd tør vi dog godt give, og det er, at du skal tage en snak med din læge. Han/hun vil nemlig kunne hjælpe dig med, hvordan du skal håndtere dine udfordringer.

I forlængelse af ovenstående er det værd at nævne vigtigheden af søvn, når man ønsker at tabe sig. 

Sover du ikke nok, vil din hormonbalance nemlig blive påvirket, hvilket vil øge din appetit, og det er selvsagt ikke godt for udsigterne for en flad mave.

Der findes flere mentale sygdomme, der negativt påvirker søvnen, så det er desværre ikke altid noget, du selv er herre over. Det kan dog sagtens være, at du er for dårlig til at gå tidligt i seng. Hvis dette er tilfældet, så forsøg at gå en time eller to tidligere i seng om aftenen i den periode, hvor du vil tabe dig.

Fysiske skavanker modarbejder dig

Der findes mange fysiske sygdomme, der fungerer som kæppe i hjulet for ens mission om at tabe sig. 

Først og fremmest er det vigtigt, at ens fordøjelse fungerer, som den skal. Kort fortalt betyder dette, at dine afføringsvaner bør være normale. Er de ikke det, så konsulter en læge, og find ud af, hvad der er i vejen.

Som sagt findes der mange sygdomme, hvor vægtøgning kan være et symptom. En række af disse er sukkersyge, stofskiftesygdomme samt kræft. 

Derudover kan fysiske skavanker, såsom et brækket ben, føre til vægtøgning, da en sådan skavank vil indebære, at det er svært at bevæge sig og dermed forbrænde kalorier. 

Du skal i form

Så nåede vi til træningen. Dette punkt er ekstremt afgørende for, hvorvidt du lykkes med at nå dine fysiske mål. 

Måske træner du allerede, måske gør du ikke. Hvis du allerede træner, har du en fordel, hvis ikke, så skal du nok komme efter det! Du skal bare være ihærdig, ikke? 

Vi ser gerne, at du på sigt kommer til at træne omkring fem gange ugentligt. Din træning skal være varieret, hvilket vil sige, at den både skal bestå af styrke- og cardiotræning. 

Hvis du ikke træner på forhånd, bør du starte roligt ud og langsomt bygge på, i takt med at du kommer i bedre form. Dit mål bør være at komme i så god form, at du kan klare de fem træningspas om ugen, og vi foreslår, at de kommer til at bestå af følgende:

  • 2 timers cardio
    • Du bestemmer selv, om du løber en tur, knokler på crosstraineren, cykler eller noget fjerde. Det centrale er, at du får pulsen op og mærker sveden dryppe fra din pande.
  • 3 dages styrketræning
    • Når du styrketræner, skal du lave øvelser for maven, ryggen, armene, skuldrene, benene og lårene. Ja, du skal hele vejen rundt – også selvom du blot ønsker en flad mave. Du kan sagtens arbejde med forskellige kropszoner på forskellige dage. 
Måske kender du allerede til en masse gode øvelser. Hvis ikke, så kan du eventuelt alliere dig med en personlig træner eller følge rådene på en velrenommeret fitness-blog. Dem findes der en del af, og her kan man virkelig blive inspireret.

Rigtig god fornøjelse, og kæmpe held og lykke med vægttabet! 

Redaktionen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *